Uygulamalı sosyal bilimler araştırmalarının temelinin araştırma süreçleri üzerine yoğunlaşarak irdelenmesi; kuram oluşturulması ve varsayım geliştirilmesi; odak grup görüşmeleri de dahil araştırma tasarımında temel tercihler, örnek olay incelemesi, etnografya, anket araştırmaları ve denemeler; örnekleme tasarımı; ölçüm ve araç tasarımı; ölçümde güvenilirlik ve geçerlilik, açıklayıcı ve onaylayıcı faktör analizi.
Ders Tanımları
Çok değişkenli çözümleme tekniklerinin incelenmesi ve model inşası ile onaylama üzerinde durularak her bir tekniğin uygun düştüğü araştırma problemlerinin irdelenmesi; çoklu regresyon, çok değişkenli varyans çözümlemesi, geleneksel korelasyon, küme çözümlemesi, birleşik çözümleme, çok boyutlu ölçeklendirme, nedensel yol çözümlemesi ve yapısal denklem modellemesi.
Bireysel oyunlar, çözüm kavramları, varlık, eşsizlik; eksik bilgiye dayalı oyunlar; oligopolistik etkileşimde rekabetçi strateji tercihlerini içeren uygulamalari, açık arttırma ve eşit koşullarda farklı fiyat uygulanması vb; takım oyunları ve çözüm kavramları; masraf tevzii, istikrarlı fiyat uygulamaları, eşitlikçi devir politikası vb.
Bir muhasebe kuramı oluşturulmasını destekleyecek geleneksel ve çağdaş yaklaşımların ayrıntılı incelenmesi; finansal muhasebenin hedefleri, muhasebe kuramının yapısı; cari değerler muhasebesi, genel fiyatlar seviyesi muhasebesi; alternatif varlık değerlemesi ve gelir belirleme modelleri; muhasebenin gelecekteki kapsamı.
Kurumsal finansman, finans piyasaları, araçlar ve kurumlar, yatırım, portföy analizi ve uluslararası finans alanında çeşitli konuların irdelenmesi ve çözümlenmesi; Türkiye ortamında çağdaş kuramın sınanması; değişkenlerin davranışını anlamak ve strateji oluşturmak için finansal modeller geliştirmek.
Yatırımcılar tarafından alınan portföy kararları modelleri ve sermaye piyasalarında menkul kıymet fiyatlandırması; belirsizlik ortamında seçim yapma kuramı; menkul değer fiyatlarının stokastik nitelikleri, portföy kuramı, varlık fiyatlandırma modelleri, dönemsel yapı modelleri ve türev menkul değerlerin fiyatlandırması.
Kurumsal finans kuramının içerdiği çeşitli konuları derinlemesine inceleyerek çzellikle uluslararası ortamlarda finansal karar verme ilkeleri üzerinde odaklaşma. Firma değerlemesi, işletme sermayesi yönetimi, finansal analiz, yatırım kararları, sermaye yapısı kuramı, temsilcilik sorunları, finansal sorunlar ve işletmenin yeniden yapılanması konularına uluslararası bir bakış açısı. Finans kuramı, muhasebe ve ekonomi alanlarında kuvvetli temel birikim gerekli.
Türkiye'de ve uluslararası sahnede giderek önem kazanan bir araştırma alanı ya da kuramının detaylı incelenmesi; özelleştirme, şirket birleşmeleri ve satın almalar, şirket üzerinde hak kaybı, halka arz, türev ürünleri ve finans piyasalarının gelişimi.
Yönetim ve örgütler üzerine kuram oluşturmanın temelleri; yönetimsel düşüncenin evrimindeki bağlamsal etkiler; öncü katkıların detaylı tartışılması. Klasik yaklaşımlar: bilimsel yönetim, ilk yönetimsel kuramlar, bürokrasi yaklaşımları. İnsan ilişkileri ve davranışçı bilim yaklaşımları. Örgüt ve karar verme kuramına ilk katkılar; sistemci düşünce ve açık sistem yaklaşımlarının ortaya çıkışı.
Pazar seçiminde uluslararası firmaların karşılaştığı sorunlar, pazara giriş şekilleri, uluslararasılaşma süreçleri, müşterek girişim, doğrudan yabancı yatırım ve uluslararası stratejik işbirlikleri.
Bireylerin ve grupların örgüt içinde davranışları üzerine araştırma ve kuramlar; algı, duygular, güdü, stres, akıl verme, cinsiyet ve kültürel etkiler gibi konular üzerinde yoğunlaşma.
Örgütlerle ilgili kuramsallaştırmanın kapsamı ve temel kaygıları; örgütsel etkililik, örgütler üzerindeki bağlamsal etkiler, yapısal ayarlamalar ve örgütsel süreçlerle ilgili konuların tartışılması; örgüt kuramında önde gelen bakış açıları: olasılık, kaynak bağımlılığı, nüfus ekolojisi, kurumsal, ekonomik, yorumlayıcı, eleştirel ve post-modern yaklaşımlar; süregelen çekişme ve tartışmaların incelenmesi.
Çağdaş ve endüstri devrimi sonrası örgütlerde ihtilaflar ve müzakereler; endüstrinin aktörleri arasındaki ilişkiler, yeni oluşan örgütsel biçim ve eylemleri çözümlemek / anlamak için sembolik-yorumlayıcı ve post-modern bakış açıları; farklı örgütsel ortamlarda bilginin üretimi ve tüketimi.
Pazarlamanın tarihçesi ve kapsamı; pazarlama biliminin felsefesi; pazarlama fikrinin geçmişi ve gelişimi; pazarlama ve Türkiye'de sosyal/ekonomik değişimler.
Tüketici / pazarlama sorunlarının çözümlenmesi için çok disiplinli alanlar üzerine kuramsal temel bilginin derinlemesine araştırılması, ayrıntılı tüketici davranışı modellerinin ölçümü ve evrimi üzerine farklı bakış açılarının katkıları ve uyarıları; tüketicinin korunması, "yeşil" tüketiciler, sağlık, pazarlama işlemlerinin toplumsal etkileri ve etik faktörler de dahil günümüz tüketici problemleri.
Pazarlamada strateji ile yönetimin ardında yatan amaçlar ve felsefenin değerlendirilmesi ve anlaşılması; makro pazarlama alanında stratejik ve yönetimsel anlayış; pazarlama karması yönetim ve stratejisi, dağıtım, tanıtım, hizmet pazarlama, tüketici davranışı ve bu alanlarda daha ileri kuram oluşturma ve yeni fikirlerden yararlanmayı sağlayacak tartışmalar ve değerlendirmeler ışığında uluslararası pazarlama.
Doğrusal ve tamsayı programlama modelleri; büyük ölçekli problemlerin çözümü, Yöneylem Yönetimi'ndeki son gelişmelerin gözden geçirilmesi.
Risk altında ve belirsizlik durumunda mevcut karar verme kuramları. Beklenen yararlılık kavramları, AHP: Analitik Sıradüzensel Süreç ve grup kararı gibi çok kriterli karar verme yaklaşımları; oy verme sistemleri ve kuramı; oyun kuramı örneğinde olduğu gibi çoklu aktör durumlarında karar verme, stratejilerin modellenmesi, tepkin stratejiler ve yinelenen oyunlar.
Üretim ve hizmet endüstrileri için sıradüzensel üretim planlaması ve kontrolü: Bütünleştirilmiş planlama, üretimin bütünleştirilmesi, özkaynak ve girdilerin kapasitesi, satış ve operasyon planlaması, ailelere ayrıştırma, ileri operasyon programlanması, kaba kurgu kapasite planlaması, materyal gereklilik planlaması, kapasite gereklilik planlaması, MRP II, yükleme, sıralama, ayrıntılı programlama ve sevkiyat. Planlama ve kontrol için matematiksel modeller.
Pazarlama, finans ve operasyon işlevlerinde öngörü kullanımı. Öngörüde bütünleştirme, öngörülerin doğruluğunu ölçme, öznel/kanısal öngörü yöntemleri, yeni ürün öngörüsü, nicel/istatistiksel öngörü yöntemleri, nedensellik bağlantısı, zaman serisi öngörü yöntemleri, finansal seri modellemesi, talep öngörüsü, piramitsel öngörü, aykırı değerler ve yapısal değişikliklerin etkileri, öngörünün maliyeti, öngörü yazılımı, öngörü yöntemi seçme, öngörülerin kombinasyonu, benzetim ve deney tasarımı.
Proje faaliyetlerinde öncelik ilişkileri, projelerde görsel canlandırmalar için ağ şemaları, proje değerlendirme ve inceleme tekniği, stokastik aktivite sürelerini de kapsayan kritik yolak yönetimi. Proje tahminleri, bütçeleme, planlama ve kontrolü için doğrusal programlama ve karma tamsayı programlama teknikleri. Projelerde rekabetçi ve oyun kuramına veya dinamik programlamaya dayalı ihale modelleri.
Üretim, envanter ve dağıtım alanlarındaki yönetimsel problemler. Lojistik sistemlerindeki son teknolojiler. Tek ürün-tek lokasyon, sürekli ve periyodik gözden geçirme modelleri. Gerekirci ve rastgele talep, merkezi ve dağıtılmış enformasyon durumları için çoklu ürün-çoklu lokasyon modelleri. Ulaşım, aktarma, araç rotaları ve sevkiyat konusundaki araştırmalar ile karma lokasyon, dağıtım ve envanter problemleri ve hizmet sektöründeki uygulamaları (bankacılık, yiyecek-içecek, vs.). Lojistik yönetiminde Japon yaklaşımlarından esinlenilmiş yeni eğilimler ve üretim teknolojilerinde otomasyon ve tümleşim gibi yeni gelişmeler.
Tedarik zinciri çözümlemesi ve eşgüdümünde yeni araştırma sonuçları. Tedarik zinciri planlama problemlerini modelleme ve çözümlerine yönelik yöneylem araştırması ve yönetim bilimi tekniklerinin uygulanması.
Bilgi sistemleri ve örgütler arasındaki etkileşim. Bilgi sistemlerinin, bilgi paylaşımı ve eşgüdümünde ve özellikle ağ ekonomisi ortamında yeni örgütsel biçimlerin etkinleştirilmesinde önemini tartışma. Örgütlerde bilgi sistemlerinin uygulanması, benimsenmesi ve yönetimi üzerine kuramlar; örgütlerde bilgi sistemlerinin değeri ve bilgi sistemlerinin yenilikçilik rolü ile ilgili kuram ve modeller.
Örgütlerde veri kullanımı ve yönetimi. Veritabanı yönetimi, veritabanı tasarımı, ilişkisel modeller, ilişkisel cebir ve normalleştirme; veri tabanlarında bilgi keşfi, veri madenciliğinde ileri yöntemler olarak bağlanım ağaçları ve ilişkililik kuralları.
Yazılım ve medya içeriğini kapsayan sayısal ürünlerin özel karakterleri. Sayısal ürünlerin pazarlama ve fiyatlama üzerinde etkileri. Ağ etkisi sergileyen pazarların ele alınması için, gerekli stratejilerin ve bu tür pazarların düzenlenmesi.
Sistem modellemesi ve benzetimi ile ilgili temel kavramlar. Benzetim yöntemi, model oluşturma, sistem dinamikleri. Benzetim dilleri, rastgele değişkenlerin üretimi, benzetime dayalı veri çözümlemesi, model doğrulaması, değişke azaltma teknikleri. Deney tasarımı ve benzetim optimizasyon teknikleri.
Çizge kuramı ve çizge türleri ile ilgili temel kavramlar. Çizgelerin pazarlama problemlerinde kullanılan sosyal ağ analizi ve faaliyet yönetimi gibi tekniklere uygulamaları.
Üretim ve bilgi yönetimi ile ilgili güncel konuların irdelenmesi.
Üretim ve Bilgi Yönetimi kuramlarında yönlendirilmiş okuma parçaları. Öğrencilerin ilgi alanı ve tez konusunda araştırma danışmanlığı ve makale yazma.
Finans kuramında yönlendirilmiş okuma parçaları. Her bir doktora öğrencisinin özel ilgisine yönelik konularda denetim altında araştırma ve yazma.
Yönetim ve örgüt kuramında yönlendirilmiş okuma parçaları. Her bir doktora öğrencisinin özel ilgisine yönelik konularda denetim altında araştırma ve yazma.
Pazarlama kuramında yönlendirilmiş okuma parçaları. Her bir doktora öğrencisinin özel ilgisine yönelik konularda denetim altında araştırma ve yazma.
Bilimsel araştırma sunumları ve "akademik makale yazımı, konferans bildirisi hazırlama, hakemlik yapma" gibi konularda düzenli olarak yapılacak seminerler.
Bilimsel araştırma sunumları ve "akademik makale yazımı, konferans bildirisi hazırlama, hakemlik yapma" gibi konularda düzenli olarak yapılacak seminerler.
Bilimsel araştırma sunumları ve "akademik makale yazımı, konferans bildirisi hazırlama, hakemlik yapma" gibi konularda düzenli olarak yapılacak seminerler.
Bilimsel araştırma sunumları ve "akademik makale yazımı, konferans bildirisi hazırlama, hakemlik yapma" gibi konularda düzenli olarak yapılacak seminerler.
Öğretim üyeleri, lisansüstü öğrencileri ve konuk konuşmacılar tarafından verilen, öğrencilerin belli ilgi alanlarındaki bakış açılarını genişletmek ve bilimsel araştırma teknikleri ve yayın etiği konularında bilgilenmelerini sağlamak üzere planlanmış seminerler.