İş dünyası, hükümet ve topluma genel bakış; temel iş işlevleri ve karşılıklı ilişkileri; üretim, finans, pazarlama, araştırma ve geliştirme; yönetim işlevlerine giriş; örgütleme.
Ders Tanımları
Sözlü ve yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi; duyuru ve rapor yazımı; uluslararası ortamda iletişim; hitabet; sunumlar.
Toplumsal ilişkiler ve hukuk; farklı hukuk sistemleri (Genel hak-hukuk ve Avrupa hukuku); hukukun dalları (kamu hukuku, özel hukuk); hukukun kaynağı; hukukun uygulama ve yorumu; haklar ve iyi niyet (kazanılması, kullanılması); hukuki ehliyet; zihinsel özürlüler ve reşit olmayanlar; kişisel konum; ikametgâh.
* Özel Hukuka tabi tüzel kişiler; kooperatifler, dernekler, vakıflar, ortaklıklar ve anonim şirketler.
* Kamu Hukukuna tabi tüzel kişiler; devlet kavramı nezdinde hukukun üstünlüğü ve insan onuru; devletin egemenliği, yasama ve yürütme erki ve görevleri; yargı erki; kanunlar önünde eşitlik, temel hak ve özgürlükler, sosyo-ekonomik haklar ve görevler; devletin sorumluluk ve yetkileri, antlaşmalar, devletlerarası ihtilaflar; Kamu İktisadi Teşekkülleri.
Bilgi işlem aracı olarak bilgisayarın tanıtımı; bilgi işlem kavramları; bilgisayarı oluşturan unsurlar: yazılım ve donanım; yazılım çeşitleri: tablolama yazılımları, kelime işlem programları, veritabanları; uygulama programları.
Yönetimsel planlama ve karar almada araştırmanın rolü; araştırma sorunu oluşturulması ve tanımı; ikincil veritabanı araştırma ve kullanımı; açıklamalı ve nitel araştırma tasarımlarına veri toplama yöntemleri; anket araçları tasarımı; varsayım geliştirme; örnekleme planı işlemleri.
Sözlü ve yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi; duyuru ve rapor yazımı; uluslararası ortamda iletişim; hitabet; sunumlar.
Muhasebe ve defter tutmanın temel kavram ve ilkelerine giriş; bilanço eşitliği, işlemlerin bilanço eşitliğine etkisi, çifte kayıt usulü defter tutma, borç ve alacak kavramı, işlemlerin yevmiye kaydı ve diğer defterlere aktarılması, mizan hazırlanması, hesapların denkleştirilmesi ve gelir tablosu ile bilanço hazırlanması; emtia kavramı, temel hesaplar; kasa, alacaklar ve senetler hesabı, stok ve stok değerleme yöntemleri.
Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarını temel alarak muhasebenin kavram ve ilkeleri, işlemlerin kaydı ve yıl sonu denkleştirmeleri, mizan, bilanço ve gelir tablosu hazırlanması; hesapların açılması ve kapatılması; muhasebe hesaplarının içeriği. Finansal tabloların kullanımı ve yorumlanması. Finansal tabloların hazırlanması için kullanılan ölçümlerin dayandığı kavram ve standartlar.
Planlama bilgi sistemleri ve yönetim kontrol sistemlerine yönelik olarak muhasebe bilgisinin yöneticiler tarafından planlama ve kontrol amacı ile kullanımı. Muhasebe bilgisinin karar almada kullanımı; maliyet kavramı, tanımı ve tahmini; sabit ve değişken maliyet tahmini için teknikler; bütçeleme süreci; işletme ve faaliyet bütçesi; nakit bütçelemesi; bütçe denetimi ve sapma analizi; maliyet dağılımı; transfer fiyatlandırması.
Muhasebe kavramları, ilkeleri ve standartlarına giriş ve muhasebe işlemlerindeki uygulamaları. Mali tabloların hazırlanması ve yorumlanması; net kar veya zararın ve finansal durumun belirlenmesi ve raporlanması. İşletmenin operasyonel planlaması ve kontrolü gibi yönetim muhasebesi konularının ele alınması. Maliyet davranışı, bütçeleme, sorumluluk muhasebesi, maliyet kontrolü ve ürün maliyetlendirilmesi konularına giriş.
Yönetim kuramı ve uygulamasına giriş; bir disiplin ve süreç olarak yönetim. Yönetim, karar verme, planlama, örgütleme, yürütme ve denetlemenin evrim ve kapsamı.
Hukuki işlemler, anlaşmaların sınıflandırılması ve yapılandırılması, teklif ve kabul, anlaşma ehliyeti, muvafakat, hayali işlemler; hükümsüz anlaşmalar: hata, hile, tehdit, gayriahlaki işlemler, kanundışı pazarlıklar, temsil, anlaşmaların gücü ve şekilleri, bozulan anlaşmalara karşı iyileştirme tedbirleri, zorunlulukların modalitesi; şartlı anlaşmalar, müşterek hak ve sorumluluklar; üçüncü kişi lehine yapılan anlaşmalar.
Ticaret hukukunun kapsamı, ticari işletmeler, ticari işlemler, temlik, ticari belgeler (poliçe, çek, senet), ortaklıklar (özel ve genel), anonim şirketler, anlaşma çeşitleri (satış, temsil,leasing, factoring vb.), haksız muamele kanunu, şibih akitler (haksız zenginleşme), mülkiyet ve veraset hukukuna giriş; kanunlararası çelişkiler.
Pazarlamanın kar amacı güden ve gütmeyen kuruluşlarda ve ekonomideki rolüne ilişkin temel ilke, kavram ve analitik tekniklerin incelenmesi. Stratejik planlama ve stratejik pazarlama, pazarlama öğelerinin ve politikalarının karışımı, tüketici davranışları, rekabet stratejileri, pazarlama yönetiminin değerlendirilmesi. Yeni ürün geliştirme, fiyatlandırma, dağıtım, bütünleşik pazarlama ve ürün konumlandırma ile ilgili grup ezgersiz ve saha çalışmaları.
Verilerin sunuluşu ve yorumlanması; temel olasılık kuramı; kuramsal dağılımlar; kestirim problemleri ve hipotez testleri.
Basit bağlanım ve ilinti; çoklu bağlanım ve ilinti; bağlanım analizinde seçilmiş konular; fiyat endeks sayıları; zaman serileri analizi.
Yönetimsel planlama ve karar almada araştırmanın rolü; araştırma sorunu oluşturulması ve tanımı; ikincil veritabanı araştırma ve kullanımı; açıklamalı ve nitel araştırma tasarımlarına veri toplama yöntemleri; anket araçları tasarımı; varsayım geliştirme; örnekleme planı işlemleri.
Paranın zaman değeri; bugüne indirgenmiş nakit akış analizi; finansal varlıkların değerlemesi. Yatırım planlaması; risk ve getiri; sermayenin maliyeti; şirket finans kararları ve sermaye yapısına giriş.
Finansal liberalizasyon, para ve diğer finansal varlıkların arz ve talepleri, Merkez Bankası, bankacılık sistemi ve diğer finansal aracı kurumlar vasıtasıyla para oluşturulması, para tabanı, para çarpanı, paranın tedavüldeki hızı ve para politikası gibi temel kavramlar; Türkiye'nin hukuki ve kurumsal yapısının incelenmesi ve Avrupa Birliği ülkelerinin finansal yapısıyla karşılaştırılması. Para ve sermaye piyasaları, döviz piyasası, bankalar arası piyasalar, açık piyasa işlemleri ve hükümet menkul değer ihaleleri; forward, future ve options piyasaları.
Varlıklar, borçlar, öz sermaye ölçümü ve ortak gelir belirleme ile onaylama işlemi zamanlaması konuları; temel muhasebe kavramları, ilke ve standartlarının yeniden gözden geçirilmesi; finansal tabloların başlıca kalemlerine sistematik yaklaşımlar.
Maliyet hesaplama sistemleri; sipariş ve süreç maliyetleri; ürün maliyetleri; kara geçiş ve maliyet-hacim-kar çözümlemesi; standart maliyetlendirme; standartların oluşturulması; sapmaların hesaplanması ve çözümlenmesi, muhasebe kayıtları ve sapmaların ayıklanması, doğrudan ve mahsup maliyeti, karar vermede etkili gelir ve masraflar. Stok değerleme yöntemleri, müşteri maliyetlendirme, iş süreçleri geliştirme, startejik maliyet yönetimi ve dengeli şirket karnesi.
İşçi işveren ilişkileri, çalışan ilişkileri ve personel yönetiminin ilke ve sorunları, personelin işe alımı, eğitimi, işçi-işveren ilişkileri, primler, teşvikler, aylık ve ücret yönetimi, iş ve liyakat değerlendirme.
Pazarlamanın diğer ticari işlevler ve çevresel kısıtlarla olan ilişkisi; pazarlama araç ve stratejileri; pazarlama araştırması, satış tahmini, pazarlama hedefleri, hizmetler ve uluslararası pazarlama; pazarlama unsurlarına kısa bir bakış; ürün, fiyat, dağıtım kanalları ve tanıtım.
Yöneylem stratejileri ve rekabet, proje yönetimi, ürün tasarımı ve süreç seçimi, tesis yer seçimi ve tasarımı, tedarik zinciri yönetimi, tam zamanında ve yalın üretim sistemleri, kurumsal kaynak planlama sistemleri, kapasite planlaması, satış ve işlem planlaması, malzeme tedarik planlaması, stok yönetimi, işlem çizelgelemesi, kuyruk yönetimi ve kalite yönetimi gibi, ürün ve hizmetlerin yaratılmasındaki süreçler.
İşletmede karar verme, öngörü ve bütçeleme arasındaki farklar. Matematiksel modellerin sınıflandırılması ve modelleme süreci. Belirlilik durumunda optimizasyon tekniklerinin kullandığı varsayımlar, temel ifadesi, geometrik yorumu, ve başlıca algoritmalar ve duyarlık analizi. Belirsizlik hallerinde karar verme ve oyun teorisi. Rastlantısal programlama. Benzetim, sayısal arama algoritmaları ve buluşsal yöntemler.
Karşılıklı bağımlılık, ticari ilişkiler, işbirliği ve anlaşmazlık yönetimi kavramlarının kullanılarak uluslararası sistemin doğasının çözümlenmesi;başlıca temsil grupları ve karşılıklı ilişkilerini çevreleyen sorunlar ve ana etkenlerin tanımlanması. Küresel/bölgesel ticari işlemlere, kalkınmaya yönelik finansmana ve yatırımlara yön vermeyi amaçlayan kurumların incelenmesi.
Uluslararası olmanın incelenmesi, ticari işlem maliyeti, eklektik, network (ağ) kuramları; özsermaye yatırımları ve çokuluslu şirketlerin sözleşmeli ilişkileri; saha araştırması.
Karar verme bağlamlarında ekonomik uslamlamanın temelleri; talep, üretim, maliyet kuramı; tekel ve oligopolinin kıstas modelleri; miktar ve fiyatı belirleyen rekabet, liderlik, gizli anlaşmalar, ürün çeşitlendirme; tekelin aynı ürün için uyguladığı fiyat farklılıkları, miktar üzerinden iskonto, taşıma bedelini alıcının ödemesi, sınırlamalar, transfer fiyatlandırması; iki dönemli rekabetçi stratejiler; karar kuramı; umulan yarar; sigortada riskten kaçınmanın rolü, forward işlemler, yatırım fonları; bilginin değeri; ana acente sorunu, ahlaki risk ve karşıt seçim.
Karar vermenin tarihçesi ve yapısı, karar ve belirsiz ortamlar; kesinlik şartlarında karar verme, maliyet-miktar -kar çözümlemesi, tahmin; belirsizliğin sayısal ölçümü; olasılık kavramları, yeniden gözden geçirme ve uygulamaları, Bayes yaklaşımı; belirsizlik ortamında karar vermede değerleme kriterleri; kesin bilginin tahmini beklenen değeri, bir karar kriteri olarak yararlılık; kesin olmayan bilginin tahmini beklenen değeri; karar ağaçları; EVSI ve örneklemenin ekonomisi; lineer programlama ve bir karar verme aracı olarak kısıtları; özel amaç algoritmaları; görev planlama, ulaştırma modelleri, hassasiyet çözümlemesi; oyun kuramı; Markov zincirleri; network (ağ) çözümlemesi; sayısal bölümlemeler; geçmiş, şimdi ve gelecek.
Farklı endüstrilerde faaliyet gösteren şirketlerin stratejik yönetimi; tümleşik örgütleşimler için ana işletme politikaları.
Kamu ve özel sektörde yönetim ve yürütmedeki uygulamalardan kaynaklanan etik sorun ve konularının çözümlenmesinde disiplinlerarası bir yaklaşım; felsefe, sosyoloji, ekonomi, hukuk, yönetim ve etik ilişkisi; işletme, ekonomi ve uluslararası ilişkiler öğrencileri için etik kuralları; yönetimde dürüstlük ve sosyal sorumluluk, işyerinde sağlık ve güvenlik, ayrımcılık ve istihdam, etik liderlik, pazarlama operasyonlarının, aldatıcı ve yanlış yönlendirici reklamın, ürün bilgisinin ve tanıtımın etkileri, tüketicinin korunması, zarara uğrayan tüketici, ekolojik bilinç.
Muhasebe kuramının sağladığı bilginin karar verme sürecine katkısı. Finansal durum raporlamasında güncel sorunlar. Türkiye'de Maliye Bakanlığı'nın şart koştuğu finansal durum raporlama düzeni, raporlarda yer alan kalemlerin çözümü ve yorumu; finansal durumu gösterir belgeleri çözümleme yöntemleri
Yaratıcı sektörlerde finansal karar verme; sinema, televizyon, müzik ve spor endüstrilerinin ekonomisi. Dinamik ve belirsiz olan yaratıcı endüstrilere özgü iş modelleri, finansal analiz ve özellikleri, sözleşme yapıları ve değerleme metodları. Yaratıcı bir fikrin oluşumu, gelişimi ve piyasaya sürülümü gibi aşamalarda geçen yaşam döngüsü içinde finansman ve paranın rolü. Şirket seviyesinde stratejik finansal kararlar. Teknoloji ve eğlence ekonomisinin geleceği.
Vergi kavramları; şirketlerin, tüzel kişiliklerin vergilendirilmesi, vergi planlaması, vergi kanunları ve düzenlemeleri; Türkiye'de Gelir Vergisi, Kurumlar Vergisi ve Vergi Usül Kanununun incelenmesi; Sosyal Sigorta, Stopaj Vergisi, Katma Değer Vergisi
Denetim alanında kavramsal ve uygulamalı konulara giriş; denetim süreci, raporlama ve mesleki yükümlülükler; denetim standartları; finansal denetim teknikleri.
Tahvil ve hisse senetlerinin değerlemesi, sermaye yapısı kuramı, adi pay senedi finansmanı, opsiyon, varant, finansal kiralama ve diğer karma menkul değerler; şirket birleşmeleri, satın alma ve parçalanması.
İşletme finansı konularının irdelenmesi. Temettü dağıtım politikası, sermaye yapısı, finansal kiralama, gerçek opsiyonlar, risk yönetimi, şirket birleşmeleri ve satın alımlar.
Planlama ve denetleme ilkeleri; bilgisayar uygulamaları aracılığıyla bütçe ve verim raporlarının hazırlanması.
Farklı politikaların şirket verimine etkilerinin incelenmesi ile finansal kararların daha geniş anlamda şirket politikaları ile bütünleştirilmesi ve ilişkilendirilmesi için çerçeve oluşturulması; sermaye yapısı belirleyicileri, temsilcilik maliyetleri, stratejiler ve sermaye yapısına etkileri.
Uluslararası para sistemi, döviz kuru belirlenmesi, döviz piyasaları, uluslararası bankacılık, vadeli para ve opsiyon sistemleri.
AD 418'in devamı niteliğindeki derste kambiyo riski, para transferi fiyatlandırması, ülke riski çözümlemesi ve döviz kuru tahmini konularıyla bağlantılı olarak uluslararası ortamda finans yönetiminin vurgulanması.
Kurumsal finans araç ve tekniklerinin yeni girişimlerde uygulanması. Girişimlerde finansal yönetim ile kurumsal finans farklılıkların ortaya konulması. Yeni bir iş kurulması, geliştirilmesi ve başarılı olarak sonlandırılması aşamalarında girişimcilerin gereksinim duyduğu kuramsal bilgi ve finansal araçlar. Yeni girişimlerin finansmanında opsiyonların rolü, değerleme yöntemleri,risk dağıtımının yatırım değeri üzerindeki etkileri,ve opsiyonların firma değerinin oluşturulmasında önemi. Firma değerinin yatırımcılar yerine girişimci için enüstlemesi. Finansal sıkıntı( batma) göstergeleri ve firmanın sıkıntılı dönemden başarılı hale dönüştürülmesi.Finans kuramı ve uygulamalarının yeni girişimlere uyarlanması.
Disiplin kavramları; kamu işletmeleri yönetiminin gereklilikleri; örgütsel kuram, personel finansmanı ve idareciliğe giriş; üst yönetimin işlevleri; yönetimde otorite ve liderliğin doğası; iletişim; Türkiye'de kamu örgütleri ve işleyişlerindeki sorunlar.
Farklı örgütlerde çalışan "birey"in ele alınması; psikoloji dalında geliştirilen kuramların örgütlere uygulanması; kuramsal bilginin yanısıra liderlik ve grup çalışması için gerekli becerilerin geliştirilmesi üzerinde odaklanılması; örgütlerdeki kişilerin diğerleriyle olumlu ilişkilerde bulunmasını sağlayacak tavırları edinmelerinin kolaylaştırılması; derslere ek olarak geniş çaplı laboratuvar uygulamaları.
Yönetici konumundaki kadınlar; iş ilişkilerinde kadınların kazanabilecekleri güç ve nüfuza etki eden kariyer sorunları ve örgütlerde kadınların karşı karşıya kaldıkları ilişkilerin doğası.
Örgütlerde insan davranışları; yönetim alanında kritik önem taşıyan bireyler arası uyum ve etkileşim becerileri. Kişinin kendisi ve diğer kişilerle etkileşim süreçleri; işyerinde liderlik, etkileme ve ikna, güdüleme. Kültürün insan davranışlarına etkisi; internete dayalı, kültürler arası bir proje gerçekleştirme.
Teknolojilerin doğası; teknoloji ve yönetim teknikleri arasındaki ilişki; üretim ve hizmet teknolojisi karşılaştırması; teknolojik karşılıklı bağımlılık ve tasarım parametreleri; bir bölümde uygulanan teknoloji ve bu teknolojinin bölümün yapısı ve yönetimiyle ilişkisi; değişik teknolojiler ile etkin iş yaptırma yolları.
İş ve işdışı ortamlardaki örgütlerarası sistemler. Örgütlerarası kuramın eleştirel değerlendirmesi; örgütlerarası ağların geliştirilmesi ve yönetimindeki sorunları.
İşçi işveren ilişkileri, çalışan ilişkileri ve personel yönetiminin ilke ve sorunları, personelin işe alımı, eğitimi, işçi-işveren ilişkileri, primler, teşvikler, aylık ve ücret yönetimi, iş ve liyakat değerlendirme.
Kar amacı gütmeyen özel sektörün tarihçesine bir bakış; sivil toplum örgütlerinin ekonomik ve siyasi kuramları; sivil toplum örgütlerinin vergilendirilmesi; hükümet/ sivil toplum örgütleri ilişkilerinin kapsam ve kuramı; sivil toplum örgütleri ve piyasa; sivil toplum örgütlerinde liderlik; sivil toplum örgütlerinde örgütsel değişim; sivil toplum örgütlerinde girişim ve ticaret; kıyaslamalı görüşler.
Çokuluslu şirketlerin yapısal özellikleri ve dünya pazarında göreli rekabet konumları; ürün/piyasa evrimine dayalı çokuluslu şirket stratejileri; çokuluslu şirketlerin içinde bulunduğu (ekonomik, teknolojik, sosyo-kültürel ve resmi) makro ortamlarda makro stratejilere ulaşmak için gereksinim duydukları yönetim teknikleri.
İş ortamının niteliği: kuramlar ve teknikler; Türkiye ekonomisi, geçmişi, bugünü ve uluslararası rekabet edebilirliği. Türkiye'de doğrudan yabancı yatırımlar, iş dünyası ve devlet ilişkileri ve Türkiye'de iş dünyası örgütleri. Türkiye'deki belli başlı kesimlerin yapısal çözümlenmesi ve ekonomik faaliyetlerin coğrafi dağılımı.
Girişimciliğin kavramsal çerçevesi ve tanımı; bir meslek olarak girişimcilik. Türkiye'de küçük işletmeler ve girişimcilik. Yaratıcılıktan girişimciliğe giden süreç; yaratıcılık ve yenilikçilik içeren iş fikri; fırsatın fark edilmesi ve değerlendirilmesi. İş planı hazırlanması; girişim finansmanı başlangıç ve büyüme için sermaye yaratılması; risk sermayesi; girişimlerin değerlenmesi; halef planlaması; girişimci şirketlerin birleşmesi ve satın alınması.
Muhasebe, finans, organizasyon teorisi ve organizasyonel davranış, insan kaynakları yönetimi, pazarlama, üretim, lojistik alanlarındaki teknik ve akademik bilginin bir işletme ortamı simülasyonunda kullanımı. Üst düzey yönetici seviyesinde verilen kararlar ve bu kararların rekabetçi ortamdaki sonuçları.
Tüketici davranışları hakkında kuram, kavram, modeller ve değişik disiplinlerden, özellikle davranış bilimlerinden derlenen bulgular. Algılama, öğrenme, güdüleme, tutum oluşturma ve değişimi ile ilgili yazın taraması. Davranış modellerinin pazarlama ve yönetimsel karar vermede uygulanması.
Pazarlama karmasında reklamın rolü, ekonomik ve toplumsal etkileri; reklam ajansları, reklam kampanyası yönetimi; bütçeleme, medya seçimi ve reklamın etkisinin ölçülmesi.
Uluslararası pazarlamada karar verme süreci. Firma için dünya çapındaki fırsat ve tehditlerin çözümlemesi; uluslararası olma kararlarını şekillendiren çevresel etkilerin değerlendirilmesi; uluslararası stratejik pazarlama planlaması; ürün, fiyatlandırma, tanıtım, dağıtım ve lojistik programlar oluşturulmasında işlevsel ve operasyonel kararlar; uluslararası pazarlama işlemlerinin eşgüdümü ve değerlendirilmesi amacıyla alternatif örgütsel yapıları örgütleme, denetleme ve değerlendirme, kaynak dağılımı yaklaşımları ve verim değerlendirme ölçütleri.
Satış yönetimi kavram ve tekniklerinin incelenmesi; alıcı-satıcı etkileşimi; satış eyleminin doğası; pazarlama karmasında birebir satış. Pazar ve satış potansiyeli ölçümü; satış tahmin teknikleri, satış bölgeleri.
Perakendecilik yönetiminde rekabetçi gelişmeler; dükkan yeri, binası ve iç düzenlemesi; emtia yönetimi; satınalma, işin idaresi, denetleme ve fiyatlandırma; satışın geliştirilmesi; müşteri hizmetleri; personel yönetimi; perakendeci işletmeler yönetiminde eşgüdüm ve kontrol.
Ürün, fiyatlandırma, tanıtım ve dağıtım kararları ile ilgili strateji oluşturmada gerekli temel araştırma konuları; betimleyici ve deneysel tasarımlar için ölçüm kıstaslarının geliştirilmesi; bilgisayarda istatistik paket programlarına giriş; olasılık örneklemesi; tek değişkenli ve çok değişkenli veri çözümleme yöntemleri.
Hizmet pazarlaması süreçlerinin değerlendirilmesi ve yeni bakış açılarının geliştirilmesi. Satın alma öncesindeki, satın alma sırasındaki ve satın alma sonrasındaki hizmetlerde önemli stratejik faktörler; hizmet sırasında bağlamsal, durumsal ve kişilerarası belirleyiciler ve satın alma sonrası memnuniyet veya memnuniyetsizlik.
İhracat müdürünün yararlanabileceği stratejik ve örgütsel alternatiflerin gözden geçirilmesi; ihracat için örgütlenme; mevcut pazarları genişletme, fiyatlandırma, korunma ve şirket politikası; ihracat gönderilerinin lojistiği ve başarılı ihracat destek örgütleri modelleri.
PERT'in incelenmesi; stok, kalite kontrol ve MRP teknikleri; iş-makine görevlendirme ve zamanlama teknikleri; benzetim yöntembiliminin kapsamlı bir şekilde incelenmesi; istatistiksel çözümleme ve üretim yönetiminde temel sorunlara uygulanması.
Şirketin amacına ulaşmasını engelleyen kısıtların saptanması. Neyi neye nasıl değiştireceğimizi bilme. İstenmeyen belirtilere sebep olan kaynak sorunun saptanması ve ortadan kaldırılması. Güvenilir olmayan verilerle kesin sonuçlara ulaşmaya çalışmak yerine, kompleks matamatiksel modeller veya eniyileme yöntemleri kullanmadan, sadece mantık ve sağduyu ile karmaşık problemlere basit çözümler üretilmesi. Üretim, finans, pazarlama, satış (mal veya fikirler), dağıtım, proje yönetimi, insan yönetimi, ve strateji alanlarına Kısıtlar Kuramı felsefesinin uygulanması.
Yönetime, karar alınması üzere, doğru zamanda, ham ve doğru bilgiyi ulaştırmanın temel özellikleri; muhasebe, pazarlama ve stok kontrolü sistemlerinin, çakışmaların, aynıl raporların ve birbirinden ayrı veri toplama sistemlerinin en aza indirilmesi amacıyla, bütüncül ve eşgüdümlü olarak yapılandırılması.
Kalite yönetimi ve denetleme sistemlerinin ilkeleri; üretim ve hizmet sektöründe kalite sistemlerinin tasarımı ve geliştirilmesi; kalite iyileştirme programları; kalite bilgi sistemleri.
Vaka çalışmaları ve temsili veri setleri yoluyla veriden içgörü elde etmede kullanılan analitik yöntemlere giriş. Sınıflandırma ve tahminleme algoritmalarının genel ilkeleri. Çok sayıda veri madenciliği tekniğinin arkasındaki veri bilimi kavramlarını ve bunların yönetimsel karar problemleriyle ilişkilerini anlama.
Organizasyonlardan bir araya getirilen verileri kullanarak gerçek veri analizi projelerini yönetmeyi öğrenme. İşin anlaşılmasından, problemin tanımlanmasına, veri edinimi ve veri dönüştürmeden, modelleme, model değerlendirme, raporlama ve görselleştirmeye kadar veri bilimi sürecinin tüm yönlerini inceleme.
Kısıtlar kuramının üretim ve hizmetler sektörlerindeki çeşitli şirketlere nasıl uygulanabileceğini gösteren vaka çalışmaları. Vaka incelemelerinde veya bir şirketin mevcut durumunu irdelemede zaman ve çaba tasarrufu için anahtar soruların oluşturulması.
Satışa hazır ürünün üretim hattının sonundan tüketiciye, hammaddenin kaynağından üretim hattının başlangıcına etkin bir şekilde taşınması süreçlerinin yönetimi; navlun nakliyesi, taşıyıcının yönlendirilmesi ve taşıt yükleme zamanı planlaması, depolama, hammaddenin işlenmesi, koruyucu paketleme, stok kontrol, fabrika ve depo yeri seçimi, tesis tasarımı, sipariş işlemleri, pazarlama tahminleri ve müşteri hizmetleri.
İşletme alanında öngörü; talep tahminleri; veri bütünleştirme ve piramit öngörü yöntemleri. Öngörü hatalarının istatistiksel ve oeprasyonel ölçütleri. Yargısal, istatistiksel ve karma öngörü yöntemleri. Zaman serisi öngörü yöntemleri ve başlıca profesyonel öngörü yazılım paketleri. En uygun doğru öngörü yönteminin seçilmesi için kullanılması gereken benzetim testlerinin tasarımı; alternatif öngörülerin birleştirilmesi.
Tedarik zinciri yapısı tasarımı ve yönetimi konularının derinlemesine incelenmesi; tedarik zinciri modellemesi, envanter yönetimi, risk bütünleştirme, bilginin değeri, tedarik zincirlerinde işbirliği, uluslararası konular ve karar verme destek sistemleri.
E-ticaret modelleri, planlama, filiz şirketler ve girişimcilik. E-ticaret teknik altyapısı ve ödeme sistemleri. E-ticaret için lojistik ve ikmal. E-ticaret kapsamındaki yasal düzenlemeler. Websitesi kullanıcı arayüzü tasarımı ve kullanıcı deneyimi. İnternet reklamcılığı ve pazarlama, sosyal medya ve arama motoru pazarlamasının ve en iyilemesinin yeri. E-ticaret için müşteri analitiği ve müşteri ilişkileri yönetimi
Bireysel iş ilişkileri kapsamında Türk İş Hukukunun gözden geçirilmesi; İş Hukukunun kaynakları; bireysel iş akitlerinin düzenlenmesi, içeriği ve feshedilmesi; iş güvenliği, ücret ve kıdem tazminatı ödemelerinin incelenmesi; işçi ve işverenin hak ve sorumlulukları; maaş belirleme, mesai saatleri, fazla mesai, ücretli tatiller vs. İle ilgili kanunlar; toplu iş ilişkileri, işçi sendikalarının yasal çerçevesi, toplu müzakere, toplu sözleşmelerin yapısının yasal sorunları, toplu anlaşmazlıkların barışçıl çözüm yöntemleri; barıştırma, arabuluculuk, hakemlik; Türk İş Hukukunda grev ve lokavt haklarının yasal yönleri.
İyi iş ilişkilerinin gelişimi ve korunmasında toplu pazarlığın uygulanması; taraflar arasındaki ilişkiyi etkileyen iş politikaları ve operasyonel süreç; tarafların karşılıklı hak ve sorumlulukları; anlaşmazlıkların çözümünde uygulanacak müzakere teknikleri, arabuluculuk ve hakemlik süreçleri.
Bireysel ve toplu iş ilişkilerinden kaynaklanan önemli yasal sorunların mahkeme, hakem kararları ve diğer yazılı belgelere dayanarak ayrıntılı çözümlemesi.
Tahviller ve diğer borç enstrümanlarına giriş. Sabit gelirli menkul kıymetler ve türev ürünlerinin
fiyatlandırılması ve analiz edilmesinde kullanılan model ve teknikleri kapsar. Getiri, süre, konveksite gibi sabit gelirli menkul kıymelerdeki temel kavramlar; swap ve tahvil opsiyonları gibi geleneksel türev ürünlerinin fiyatlandırılması; sabit gelirli ürünlerden oluşan portföylerin yönetimi ve ilgili risklere karsı korunması konularını kapsar. Faizlerin vade yapısı ve kredi riskinin modellenmesi; bunlarin türev ürünlerinin fiyatlandırılması amaçlı kullanımları tanıtılır.
Vadeli işlemler, opsiyonlar ve swaplar gibi finansal türev ürünlerinin fiyatlandırılması, alım-satımı ve risk yönetimi yönünden incelenmesine giriş. Konular arasında finansal marketlerin
olasılıksal modellenmesi; arbitraj kavramı; finansal türev ürünlerinin fiyatlandırılması; Black-Scholes modeli; alım-satım stratejileri; risk yönetim teknikleri; volatilite eğrisi ve egzotik opsiyonlar bulunur. Binomial ağaçlar ve Monte Carlo simülasyonu gibi temel sayısal yöntemlerin uygulamaları yapılır.
İşletmeler için finansal risk yönetim temelleri ve uygulamaları. İşletmelerin karşılaşacakları çeşitli risklerin tanılanması ve anlaşılması. Riskin kontrol edilmesi; finansal risklerin nicelenmesi; risk ölçümü için kullanılacak finansal yöntemler; risk ölçüm araçlarının öznitelikleri, finansal risklerin yönetiminde kullanılan ölçevler.
Değerleme ile ilgili belli başlı yaklaşımların incelenmesi: Bugüne indirgenmiş nakit akımları modelleri; oranlar yardımıyla kıyaslamalı değerleme; gerçek seçenekler kavramıyla değerleme. Riziko kavramının temelleri; pazar verimliliği, nakit akışı ve büyüme kestirimi, riskten bağışık verim, risk primi ve finansal oranların yorumlanması. Bu araç ve tekniklerin halka açık olan ve olmayan firmaların ve finansal kurumların değerlemesinde uygulanması.
Finansal araçlara yatırım sürecinin ve yatırım karar mekanizmalarının irdelenmesi. Finansal piyasalara ve alım-satım uygulamalarının ele alınması. Varlık fiyatlama modelleri; modern portföy kuramı ilkeleri; portföy performans ölçüm teknikleri. Varlık tahsis stratejileri; sabit getirili varlıklar; türev araçlar; risk yönetim stratejieri.
Bir muhasebe sistemi tasarımı; muhasebe bölümünden içeri ve dışarı bilgi akışı; muhasebe bilgisinin toplanması, işlenmesi ve aktarılması; muhasebede bilgisayar uygulamaları;
Öğrencilere dönem ödevi verilecektir.
Finans piyasalarının ve finansal kurumların yapısı. Faiz ve varlık değerlemesinin incelenmesi. Merkez bankacılığı sistemi ve parasal politikalar; para, sermaye, döviz ve türev piyasaları dahil olmak üzere menkul kıymetler piyasası. Ticari bankalar; yatırım bankaları; sigorta şirketleri; yatırım fonları. Finansal risk yönetimine giriş.
Türkiye ve diğer ülkelerdeki, özellikle AT üye ülkeleri ve Türki Cumhuriyetlerindeki muhasebe ilke ve usüllerinin benzerlik ve farklılıkları; bölgesel ve küresel standardizasyon; yurt dışı şubelerin konsolidasyonu, dış faaliyetlerin verim değerlemesi, finansal raporların çözümlemesi; çokuluslu şirketlerde muhasebe.
Finansal yatırım kuramı, finansal istatistiksel modelleme ve finansal ampirik analizler. Çok değişkenli olasılık dağılımları; tahmin, sınama ve öngörü; finansal zaman serileri analizi; yatay finansal veri analizleri kullanarak varlık fiyatlaması ve risk yönetimi.
Konsolide finansal raporlar; enflasyon muhasebesi; finansal kiralama muhasebesi, finansal raporların beyanı, kısmi raporlama, dönemiçi raporlama ve diğer özel konular.
Kamu ve özel sektör kurumlarının, finansal piyasa ilişkilerinin bilgisayarda simulasyon ortamında çözümlemesi.
Etkin banka yönetiminin ardındaki temel konular.
Türk sigorta piyasası ve sigortanın önemli yönlerinin gözden geçirilmesi; sigorta ve sigortacıların çeşitlerinin çözümlemesi; tipik bir sigorta şirketinin bilanço ve gelir tablosu; sigorta ürünlerinin fiyatlandırılması; finansal çözümleme; sigortalama üstleniminin ve finansal portföylerin yönetimi; bir sigorta şirketinde planlama, pazarlama, örgütlenme ve bilgi sistemleri.
Hükümet, kamu iktisadi teşekülleri, belediyeler ve üniversiteler, hastaneler, hayır kurumları gibi kar amacı gütmeyen kuruluşlarda muhasebe, bütçeleme, denetim ve raporlama politika ve uygulamaları.
Yönetim kuramı ve uygulamalarında güncel eğilimler; aktif öğrenci katılımıyla atelye çalışması formatında ders işlenmesi.
Operasyon yönetimi dalında özel konular.
Bilgi yönetimi alanında özel konular.
Pazarlama konularının ve güncel örnek olayların ayrıntılı çözümlemesi.
Belirlenmiş sektörlerin geleceği; bu sektörlerde stratejik planlama, karar verme, yönetme ve ekonomi; ilgili iş modelleri, küresel gelişmeler ve yaklaşımlar.
Muhasebe konularının ve güncel örnek olayların ayrıntılı çözümlemesi.
Muhasebe alanında güncel konular.
Tamamlanmamış bilgi oyunları, asimetrik bilgiye sahip piyasalar, işbirlikçi oyunlar, mekanizma tasarımı, ortak mülkiyet ve dağıtım, karşılaştırmalı piyasalar, açık artırmalar.
İleri düzeyde lineer programlama, düzeltilmiş simplex, tamsayı programlaması, hedef programlaması, sezgisel programlama, devingen programlama.
Sınıf ve eğitimcilerin ilgi alanlarına giren, yönetim bilimiyle ilgili konular.
İşletme finansıyla ilgili özel konular
Finans alanında özel konular
İş dünyası ve sosyal çevredeki ekonomik, sosyal, politik ve teknolojik gelişmelerin gözönüne alınması ve işletme disiplinin pazarlama, finans ve muhasebe, yöneylem araştırması ve yönetimi konularının bütünleştirilmesi ile bir işletme politikaları ve planı geliştirmek.